A Google indexelés egy alapvető folyamat, hiszen ez szükséges ahhoz, hogy weboldalunk megjelenjen a keresőóriás találatai között. Jelenleg ez a megjelenés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy elérhetőek, láthatóak legyünk a weben, hiszen szinte mindenki a Google-t használja internetes keresésre. Hogyan működik a Google indexelés?
Hogyan működik a Google indexelés? Ennek a kérdésnek a megválaszolásához először azt kell nagy vonalakban megérteni, hogyan mi a Google, hogyan működik a Google. A felhasználók által leginkább kedvelt internetes kereső gyors és (viszonylag) pontos válaszokat ad a feltett kérdésekre, megoldást kínál a problémákra. A keresésekre reagálva a Google egy hatalmas adatbázisból válogat, ahhoz, hogy a mi oldalunk bekerüljön ebbe az adatbázisba, a Google-nak „látnia kell”, ismernie a jellemzőit, a tartalmát. Ezt a megismerést jelenti az indexelés, amely több szakaszból áll. Tehát csak úgy szerepelhetünk egy Google keresés találatai között, ha megtörténik ez a megismerés, az indexelés, és ezáltal bekerülünk a nagy adatbázisba. Hogy ott hogyan helyezkedünk, milyen módszerekkel és trükkökkel igyekszünk előrébb kerülni a keresési sorban, az már másik lapra tartozik. Maradjunk egyelőre az első lépéseknél!
A Googlebot a Google feltérképező robotja, amelynek az a dolga, hogy az internetes oldalakat megvizsgálja (feltérképezze), szerkezetük és tartalmuk alapján. Ezek az automatikus programok tehát feltérképezik weboldalunkat, és elhelyezik a Google által látott adatbázisban, azaz indexelik. Az indexelt oldalak ezt követően megjelenhetnek a Google keresési találatai között. Ez a folyamat hosszabb, akár több hétig, vagy hónapig is eltarthat, viszont elő lehet segíteni a felgyorsítását. Ez az oldaltérkép elkészítésétől kezdve egészen a technikai és tartalmi optimalizálásig terjed. Rengeteg apró, ámde fontos fogás létezik, amelyek segíthetnek a feltérképezésben és az indexelésben, hatékonyabbá tehetik a folyamatot.
A Hogyan működik a Google indexelés? kérdésre tehát nagyjából megvan a válasz, nem ejtettünk viszont még szót arról, hogy a keresőóriás mit szeret és mit kevésbé. Nyilván ez azért fontos, mert előbbi oldalakat előrébb, a többit hátrébb jeleníti meg egy organikus keresés során. A feltérképezésnél, indexelésnél sem mindegy a weboldal gyorsasága (a lassan betöltődő oldalakat a felhasználók sem kedvelik), az oldal frissessége, lényeges, hogy gyakran jelennek meg rajta minőségi tartalmak. A Google nem szereti a duplikációt sem. A Google számos esetben sorolja hátrébb a keresési találatok között az értéktelen oldalakat, vagy meg sem jeleníti azokat a megfelelő paraméterek és jellemzők, s így az indexelés hiánya miatt.